מדפי ברזל

petrebels-VH-OpMRhFII-unsplash

ברזל הוא אחד היסודות העיקריים בהרכבו של כדור הארץ. בהתאם לא מפתיע לגלות שכבר לפני אלפי שנים התחיל המין האנושי להשתמש בחומר גלם זה, הן לייצור כלים והן לצרכים אמנותיים. גם כיום ישנם מוצרים רבים מברזל, ובעמוד זה תמצאו מידע אודות מדפי ברזל – יתרונותיהם, חסרונותיהם, המקומות שבהם כדאי במיוחד להתקין אותם ועוד.

היתרונות של מדפי ברזל

ברזל מהווה כשליש ממסת כדור הארץ, וכ-5% מהמסה של קרום הכוכב שעליו אנחנו חיים. טכניקות שונות לעיבוד ברזל והפקת תועלת ממנו פותחו עוד בסוף האלף השני לפני הספירה, במקומות שונים ברחבי העולם, ולמעשה ישנו אפילו פרק זמן בהיסטוריה שנקרא על שם יסוד זה – תקופת הברזל, שהחלה סביב השנים 1150-1200 לפני הספירה.

היתרונות העיקריים של הברזל, ואלה שהפכו אותו לכה נפוץ בשימוש האדם, הם קשיחות גבוהה ומחירים נוחים. בין השאר זהו חומר גלם בסיסי בתעשיית הבנייה, ואפשר למצוא ברזל גם במנועים, גנרטורים, שנאים והתקנים אחרים שמבוססים על שדה מגנטי. 

מדפי ברזל מתאפיינים גם הם בחוסן רב. בנוסף יש להם מראה גולמי ולא מעובד, ולכן מרשים במיוחד. איכויות אלה הופכות את מדפי הברזל לפריט שמוסיף אסתטיות רבה במקומות שונים ובפרט בכאלה שרוצים להעניק להם חזות טבעית וייחודית.

החסרונות של מדפים מברזל

החיסרון העיקרי של חומר גלם זה הוא הרגישות לרטיבות. בהתאם גם מדפי ברזל עלולים לסבול משיתוך – תהליך כימי שבו ברזל שנחשף לנוכחות של מים, ואפילו לחות, מגיב לחמצן שיש באוויר והתוצאה היא שכבת חלודה. החלודה מתאפיינת ברכות ובצפיפות נמוכה בהשוואה לברזל, ולכן מתקלפת ממנו. גם השכבה החדשה של הברזל שנחשפה מגיבה לרטיבות ולחמצן, הופכת גם היא לחלודה, וכך הלאה – עד לכדי התפוררות של ממש.

חשוב לציין כי ישנם פתרונות שונים לכך – למשל גילוון (תהליך שבו מצפים את הברזל במתכת אחרת ובפרט אבץ, וזו מספקת הגנה בפני קורוזיה), יצירת סגסוגת של פלדה וכרום (כך שהתוצאה היא פלדת אל-חלד, ובקיצור – נירוסטה), צביעה עם צבע שמתאפיין באטימות למים ועוד.

יחד עם זאת עקב החשש משיתוך לא מומלץ להתקין מדפים מברזל במקומות ששוררת בהם רטיבות תמידית, כמו למשל מטבחים תעשייתיים או חדרי הקפאה.

איך לבחור נכון מדפים?

בחירה מדויקת של מדפים מחייבת קודם כל התאמה מדויקת לצורך ולמיקום של כל מדף. כך למשל עבור חדרי קירור וחדרי הקפאה האופציות המומלצות הן מדפי נירוסטה, מדפי אלומיניום או מדפים מגולוונים – כשהמכנה המשותף לכל אלה הוא כמובן העמידות בפני קורוזיה. גם במטבחים השונים מתאימים מטבחים מהסוגים הנ”ל.

דגש נוסף הוא כושר העמסה שמותאם לפריטים שיונחו על המדפים. ככל שהמשקל צפוי להיות גבוה יותר, כך נדרשים מדפים חזקים יותר, כשברזל הוא כאמור בהחלט אופציה וכך גם האלומיניום שאמנם משקלו קל אבל הוא מתאפיין בחוסן גבוה.

כשהשיקול המרכזי הוא זה האסתטי, מדפים מברזל הם בחירה חכמה. חשוב לזכור שלברזל משקל סגולי גבוה (שבזכותו מושג החוזק הרב), ולכן התקנת מדפי ברזל חייבת להישען על תמיכה מסיבית יחסית – כדי שאפשר יהיה ליהנות מפתרון המידוף במשך שנים רבות.

אולי יעניין אותך גם

הפוסט הבא
מדפי מתכת לחנויות
הפוסט הקודם
איך לבחור מדפים מודולריים לחדר ארונות
תפריט
Call Now Button